Kutatás: A fogyasztók kétharmada azt sem tudja, mi az a QR-kód
A QR-kódok népszerűek ugyan piackutató körökben, a fogyasztók 64%-a azonban a mai napig nem tudja, mi fán terem.
Simpson Carpenter 794 online válaszadóval lefolytatott kérdőíve szerint a fogyasztók csak 36%-a ismeri a QR-kódokat, és mindössze 11%-a használta már azokat.
A tájékozottság hiánya azt jelentené, hogy a kódok ma még nem számítanak megbízható eszköznek a piackutatásban? Vagy éppen azt, hogy ugyan kisebb, de annál relevánsabb csoportot szólítanak meg?
A QR-kódok használhatósága
A fogyasztók 11%-a közül, mely használta már a kódokat, csupán 47% találta azt hasznosnak, és látta volna szívesen a jövőben is, és alig harmada, azaz 33%-a találta őket bizonyos esetekben, de nem minden esetben hasznosnak.
Egyötödük (20%) úgy vélte, hogy a kódok nem jelentenek valós előnyt és nem is ragaszkodnak használatához a jövőben.
A QR-használat korlátai
A válaszadók 52%-a nem rendelkezett a kódok leolvasásához szükséges eszközzel, 15%-uk úgy nyilatkozott, hogy az érdeklődésüknek megfelelő weboldalon nem találtak QR-kódot, míg 11%-uk szerint más lehetőség is van a keresett oldalak elérésére.
Egyéb kutatások a QR témában
Egy comScore kutatás szerint az USA-ban a teljes mobiltelefont használó közösség 6,2%-a, kb. 14 millió fogyasztó használta a QR-kódokat 2011 júniusában. Ez – csakúgy, mint a brit kutatások – azt mutatja, hogy a kódhasználat ma még egy adott kisebbségre jellemző tevékenység.
Ugyanez a kutatás azt mutatta ki, hogy a kódot használók 54,7%-ának évi 75 000 dollár vagy annál magasabb a jövedelme (közel 36%-nak magasabb, mint 100 000 dollár) azaz feltételezhető, hogy a célcsoport tagjai jómódúak.
Következtetések a kutatók számára
Csak azért, mert van egy jelentős kisebbség, mely ismeri és használja a QR-kódokat, még nem teszi azt sikeres marketing módszerré, ezzel a piackutatóknak tisztában kell lenniük.
Az is valószínű, hogy a kódhasználat sokkal elterjedtebbé válik majd, amint minél többen használnak okostelefonokat.
Vonalkód-leolvasó a mobiltelefonban
Van egy biztos módja annak, hogy a fogyasztók kódhasználatát garantáljuk: építsük be a funkciót a mobiltelefon alkalmazásai közé.
Így például a Debenhams, amely híres QR-kódhasználatáról, vonalkód leolvasót telepített egy friss alkalmazásba, ami azt is jelenti, hogy külön QR leolvasó letöltésére, telepítésére már nem lesz szüksége az adott fogyasztóknak.
Alternatív válaszadási mechanizmusok
Ne bízzuk magunkat egyedül a kódokra. Annak érdekében, hogy ne kelljen kihagynunk a tesztelésből az okostelefonnal vagy éppen a kód leolvasóval nem rendelkező fogyasztókat, más és más válaszadási formákat kell biztosítanunk.
A Wilkinson Sword például a Tescóban készített reklámja során alkalmazott QR-kódokat. A QR ezúttal rendkívül sikeresnek bizonyult, mégis kínáltak más módszereket: URL-t és SMS kódokat például.
Találd meg a megfelelő „landing page”-t
Kevés esély van QR-kódok használatára rávenni a fogyasztókat, ha a weboldal, amelyet látnak, nem igazán használható. Tim Dunn nemrég erről publikált. (recent post on QR)
Így pl. az M15 QR-kódja olyan weboldalra vezetett el, mely nem volt mobiltelefonok számára optimalizálva.
Légy kreatív, bűvöld el a fogyasztókat
A piackutatás világában számtalan remek példa van a kódok kiváló használatára (creative examples of QR code use) (mint pl. a Tesco leányvállalatai) vagy a Radisson Edwardian adding QR codes to menus.
A fogyasztóknak jó okot kell adni arra, hogy kódokat használjanak. (ec)